Realitatea Augmentata – Definitie si exemple 5/5 (5)

0
2298
Vizionari
Realitatea Augmentata

Cu siguranta ai jucat jocul Pokémon GO sau cel putin ai auzit de el. Ori ai incercat sa iti redecorezi casa utilizand aplicatia IKEA Place sau functionalitatea AR View din aplicatia Amazon.

Ce este realitatea augmentata (AR)?

Realitate Augmentata Terminator
Print screen din filmul The Terminator (1984).

Tehnologia realitatii augmentate isi are radacinile in domeniul cercetarii stiintifice. Realitatea Augmentata poate fi definita ca tehnica de adaugare a continutului virtual asupra lumii ce ne inconjoara. Multe dintre conceptele de baza ale realitatii augmentate au fost folosite in filme ca The terminator (1984) si RoboCop (1987). Dar plasarea obiectelor in spatiul ce ne inconjoara, fie ca este vorba de mobilier sau de monstri, este doar inceputul pentru ceea ce ar putea oferi in viitor tehnologiile AR.

Scurta istorie a realitatii augmentate

In anul 1990 – Cercetatorul Boeing, Tom Caudell, prezinta termenul “realitate augmentata” pentru a descrie imbinarea graficii virtuale pe un afisaj fizic (ecran). Acestuia ia fost cerut
sa imbunatateasca diagramele costisitoare si dispozitivele de marcare utilizate
pentru a ghida lucratorii pe podeaua fabricii. El a propus inlocuirea placilor imense care contineau instructiuni de cablare, cu o casca montata pe cap care sa afiseze schemele specifice unui avion.

Boeing AR
Tom Caudell lucrand la conceptul AR pentru Boeing. Poza apartine lui David Mizell.

1992 – Louis Rosenberg dezvolta unul dintre cele mai vechi si primele sisteme de realitate augmentata care sunt complet imersive pentru AR Force. S-au numit Programe Virtuale.

1993 – KARMA, un sistem care a folosit realitatea augmentata pentru invatare/training, este introdus de catre expertul AR, Steve Feiner si o echipa de studenti de la Universitatea Columbia. Acesta a fost folosit pentru a oferi instructiuni pentru procedurile de reparatie si intretinere.

1994 – Prima productie de teatru AR este produsa de Julie Martin si este numita “Dancing in Cyberspace”.

1996 – a fost creat CyberCode, primul sistem AR care utilizeaza markere 2D. CyberCode va deveni modelul pentru viitoarele sisteme AR bazate pe markeri.

1997 – Canon Inc. si guvernul japonez finanteaza in comun cea mai mare facilitate industriala de cercetare pentru cercetarea realitatii mixte. Se numeste Laboratorul de Sisteme Mixte de Realitate. Universitatea Columbia dezvolta primul sistem AR in aer liber – The Touring Machine.

1998 – NFL foloseste AR in timpul unui joc live, creat de Sportvision. Realitatea augmentata este folosita pentru a amplasa un marker virtual galben pe terenul de joc.

1999 – NASA foloseste realitatea augmentata pentru a controla un vehicul numit X-38 cu ajutorul unui tablou de bord special AR pentru navigare. Steve Mann, cunoscut sub numele de “tatal computerelor portabile”, creeaza EyeTap. Un dispozitiv care a functionat atat ca aparat de fotografiat, cat si ca afisaj de computer.

2000 – ARToolKit, prima biblioteca software deschisa din lume, este creata de Hirokazu Kato. Este lansat primul joc AR din lume, ARQuake.

2001 – Laboratorul de Sisteme Mixte de Realitate se inchide.

2003 – Wagner si Schmalstieg prezinta primul sistem  AR sub forma unui asistent digital personal pe un dispozitiv portabil, asemanator smartphone-ului.

2009 – ARToolKit aduce realitatea augmentata in browser-ele de internet. Iar Esquire Magazine foloseste realitatea augmentata pentru a da viata imaginii de pe coperta revistei.

2014 – Google anunta Google Glass.

2015 – Microsoft isi anunta interesul in realitatea augmentata si casca de realitate augmentata HoloLens.

2017 – Google prezinta ARCore in cadrul GDD Europe ‘ 17 iar Apple prezinta ARKit in cadrul WWDC ’17

Sectoare in care Realtiatea Augmentata a fost adoptata cu succes

Medical AR

In momentul acesta exista cel putin 12 domenii de aplicabilitate a realitatii augmentate:

  1. Medicinal
  2. Militar
  3. Productie
  4. Design interior
  5. Divertisment
  6. Robotica
  7. Educatie
  8. Arta si Cultura
  9. Marketing
  10. Planificare geospatiala
  11. Navigatie
  12. Turism

Viitorul Realitatii Augmentate

Realitatea augmentata  este o certitudine, insa exista o serie de provocari socio-tehnice care trebuie abordate inainte ca tehnologia sa fie adoptata in masa.

Potentialul maxim a realitatii augmentate va fi atins atunci cand grafica computerizata se va imbina in mod natural si compatibil cu obiectele din jur. Obiectele generate de calculator vor deveni din ce in ce mai interactive (vor raspunde vocal, vor reactiona la gesturi si chiar atingere), mai persistente in timp (permitand utilizatorilor sa lase un obiect virtual langa cel fizic pentru altcineva) si sa dezvolte o mai buna intelegere a obiectelor din mediul lor fizic (astfel incat acestea sa reactioneze imediat la schimbarile din mediul inconjurator).

Interactiunea cu ochelarii si castile AR este inca dificila iar pretul acestora este foarte ridicat pentru marea majoritate a utilizatorilor. Mai exista probleme ce tin de aspectul ochelarilor, acestia avand momentan. un aspect oarecum prea futurist pentru a te afisa cu ei in societate.

Oricine reuseste sa rezolve aceste provocari, va reusi sa devina legatura dintre oameni si viata lor digitala.

Un lucru este sigur, Realitatea Augmentata se apropie si va face parte din viata noastra.

Da o nota articolului